Godt eller skidt - jeg ved sgu snart ikke.
En skole indfører et såkaldt "smiley-system" for deres 1. klasser.
Systemet går i al sin enkelthed ud på at "visualisere" elevernes opførsel dag for dag - og at belønne de "gode" og straffe de "onde".
Hver morgen, starter hver elev med, at have 4 smileys. For hver gang eleven bryder en regel - altså f.eks snakker i timen, ikke vil sidde stille osv, blir der taget en smiley fra ham/hende.
Kommer man under et vist antal smileys, så vil eleven ende oppe i det som hedder A.K.T (vistnok) - der hvor de frække unger ender når de smides ud fra timen. Kan vel sidestilles med det som vi i min ungdom kaldtes at blive sendt op på "inspektørens kontor".
Om fredagen tæller man så smileys sammen for hele ugen. Har man 16-20 smileys så er man "grøn elev" og har man mellem 11 og 15 (mener jeg det er ) så er man "gul elev". Under 12 (vistnok) så er man rød og en grumme en...
De grønne og gule elever blir belønnet - i denne uge er det med en tur i byens legeland om lørdagen.
De røde elever må pænt blive væk fra fællesskabet og har ikke lov til at deltage i disse sjove ting.
Er du rød, må du gå
Godt eller skidt ? Tja hvem gider have en unge med som alligevel bare larmer, slår og alligevel ikke kan opføre sig ordentligt. Og dog - jeg synes den er lidt svær.
Der må jo være en grund til at barnet er, som det er - der må være et eller andet som ikke er som det bør være ---- måske i hjemmet ?
Er det okay at straffe barnet og holde det udenfor ?
Mon ikke dette barn et eller andet sted, blir endnu værre, hvis han/hun ikke får lov at deltage ?
Vil dette barn ikke føle sig endnu mere "alene" end før ?
At barnet, måske som den eneste, ikke får lov at komme med, kan da kun distancere det endnu mere fra de andre.
Jeg ved ikke hvad der er bedst. Men da jeg fandt ud af at min egen datter skal i legeland og at en dreng fra klassen, ikke skal med pga systemet, så sidder jeg sgu faktisk med en ret underlig smag i munden, må jeg indrømme. Jeg kender denne dreng som ikke skal med og han er sgu egentlig en sød og go dreng - men der er bare noget han ikke helt har fattet.
Belønning og straf
Jeg forstår som sagt godt meningen, med at "belønne"......Men ser bare en masse "hvem, hvad, hvor, hvorfor, hvordan" i det.
Hvordan skal barnet kunne opføre sig anstændigt, hvis f.eks alt i hjemmet er rent kaos ?
Var det så ikke en idé at sætte noget i værk, istedet for bare at "kassere" barnet og holde ham/hende væk fra de andre ?
Er belønning og straf den rigtige måde overfor børn på 7-8 år ?
I hvert fald så synes jeg ikke at et sådan system kan stå alene. Der må være noget mere i det. Hvad hjælper det at konstant fortælle hvad der er forkert, hvis ikke man også fortæller hvad der er rigtigt ? Ja jeg ved ikke helt hvor meget der sker, udover det med smileys og belønning/straf, men håber da sandelig at skolens systemet indeholder noget mere.
Det skal lige nævnes at skolen har et kæmpe overtal i indvandrere - vist helt oppe på 80%, så deres levevis er jo uden tvivl anderledes end vores.
Racistisk kommentar ? nej - men realistisk.
WTF !?
SvarSlet.... jeg er fuldkommen paf og DYBT Forundret. Hvad i alverden er det dog for en (jeg er blank af harme) pædagogik at føre?
Den her bliver jeg nødt til at tygge på.
Jamen, det er jo helt vildt! Dagligt kæmper børnehaver og institutioner Danmark rundt med at indlemme "svære" børn/elever i fællesskabet, etablere legekammerater/venskaber, give succesoplevelser osv....
SvarSletMen her, som den eneste i klassen, skal den bette fyr ikke med.
Hvad hvis det er en af de uger hvor hele familien kommer for sent op og afsted, bilen driller, mor og far skændes osv... Jhvor barnet er trist og uoplagt... Vil det hjælpe at få at vide "Bliv hjemme, vi gider dig ikke?" i SKOLEN(!!!!)hvor alle børn hver dag bør blive modtaget med åbne arme? Christ altså... Lorteverden!